Allmänna villkor

Allmänna villkor Sverigeputs

1) Tjänsten

1.1) Beskrivning av tjänsten

Sverigeputs utför arbete på kundens fastighet. Dessa tjänster utförs i de geografiska områden som företaget definierar och i övrigt i enlighet med detta avtal. I huvudsak avses fönsterputsning.

1.2) Schemaläggning

Företaget leder och fördelar arbetet, vilket innebär en kontroll över schemaläggning och vilka geografiska områden som tjänsterna utförs i. Företaget har rätten att ändra i dessa strukturer när som helst för att verksamheten ska fungera. Aktuella områden och schema kan översändas i skrift. Företaget har en ambition om att alltid informera på förhand om förändringar. Dessa återkommande schemalagda tillfällen är vad som definierar abonnemanget.

1.3) Extra tillfälle och invändig putsning

Företaget kan, om kunden begär det, utföra tjänster utanför fastlagt schema. I detta inkluderas både invändigt och utvändigt arbete. Dessa arbeten utförs i mån av tillgängliga resurser och kan ej garanteras. Tjänster utanför ordinarie abonnemang prissätts separat.

1.4) Information

Efter utfört arbete meddelas kunden direkt via e-post och/eller sms att företaget utfört en tjänst, förutsatt att e-postadress eller mobiltelefonnummer angetts i förväg. I annat fall är nästa information om att arbete har utförts den faktura som kommer till kunden i efterhand.

1.5) Prisberäkning

Priser på varje moment fastställs vid första tillfället, då personal på plats gör en beräkning av hur kundens hus och fönster ställer sig till den för tiden aktuella prislistan. Vid detta tillfälle räknas alltid pris på grund tjänsten och obligatoriska tillägg, men även på frivilliga tillval ifall kunden vill beställa dessa vid ett annat tillfälle. Minsta debitering för tjänsten är ett grundpris samt nödvändiga tillägg.

1.6) Prisjustering

Prislistan justeras normalt vid varje årsskifte och meddelas kund om en eventuell omräkning sker av befintliga priser. Både företaget och kunden har rätt att begära eller initiera en revision av uträknade priser. Eftersom alla hus och fönster ser olika ut är prissättningen komplex och baseras på en mängd faktorer. Vid en revision av priserna kan det på kundens begäran lämnas en detaljerad beskrivning av hur beräkning skett.

1.7) Avbokning

Det är godkänt att tillfälligt hoppa över ett schemalagt tillfälle om avbokning sker minst 24 timmar innan putsningen ska utföras. I annat fall kommer tjänsten att utföras och debiteras enligt plan om fysiska hinder för utförandet inte föreligger.

1.8) Avtalslängd och uppsägning

Abonnemanget har ingen kortaste avtalstid och ingen uppsägningstid och kan därför sägas upp av kunden när så önskas, om inget annat avtalats.

2) Kunden

2.1) Personuppgifter

I samband med att du beställer och utnyttjar en tjänst krävs det att vissa personuppgifter, såsom namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter, lämnas till oss. Dessa uppgifter behöver vi för att på bästa sätt kunna utföra den beställda tjänsten, erbjuda krediter, garantier och support. Uppgifterna sparas även för att vi ska kunna utveckla våra tjänster samt för marknadsföringsåtgärder. Du har i egenskap av registrerad flera rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifter sparas under avtalstiden för att avtalet ska kunna fullgöras och därefter under en period för marknadsföringsåtgärder. När vi inte längre har behov av uppgifterna raderas de från våra system förutsatt att fortsatt lagring inte krävs enligt tvingande lagstiftning eller om vi av annat skäl har rätt att spara uppgifterna. Vi är förhindrade att radera vissa personuppgifter innan vi ges möjlighet att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot myndigheter och till dig som konsument. Personuppgifterna kan överföras till andra avdelningar inom koncernen samt till samarbetspartners inom EU som hanterar stödtjänster såsom IT-support och datalagring med vilka vi upprättar ett personuppgiftsombudavtal. Du har rätt att begära tillgång till de personuppgifter som rör dig genom rätten till registerutdrag. Du har även rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller kompletterade, att begära att uppgifter begränsas eller raderas om det inte föreligger en laglig skyldighet eller rätt för oss att bevara uppgifterna. Du har också rätt att nyttja möjligheten till dataportabilitet. Vidare har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter och inge klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

Personuppgiftsansvarig är Energipågarna ventilation AB som ingår i Sverigeputs, org. 559213–0065, Företagshusvägen 7, 244 93, Kävlinge.

2.2) Skyldighet att underlätta

Kunden har en skyldighet att underlätta företagets möjlighet att utföra tjänsten. Detta gäller grindar, larm, hundar och liknande. Vid försvårande omständigheter har företaget rätt att debitera permanent eller tillfällig avgift rörande de aktuella omständigheterna. Parkeringsmöjlighet ska finnas i direkt anslutning till fastigheten, i annat fall kan det komma att debiteras ett avståndstillägg. Avbokas ett planerat arbete på plats till personalen, räknas detta som förhinder att utföra beställd tjänst. Företaget har därför rätt att ta ut en avgift som motsvarar förlorad intäkt, vid större arbeten såsom in- och utvändiga tjänster skall denna minst motsvara företagets självkostnadspris.

2.3) Skyldighet att informera

Kunden är skyldig att meddela företaget ifall tjänsten inte kan utföras samt att särskilt instruera om det finns särskilda omständigheter som det ska tas hänsyn till i samband med utförandet.

3) Ekonomi

3.1) Betalning Betalning sker i efterskott när arbete har utförts. Faktura skickas normalt per post direkt efter utfört arbete. Det finns även alternativa faktureringssätt såsom e-post.

3.2) Betalningsvillkor

Betalningsvillkor för fakturor är 15 dagar om inget annat avtalats. Vid försenad betalning har företaget rätt att ta ut en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid återkommande försummelse av betalning har företaget rätt att permanent säga upp eller tillfälligt spärra kundens tjänst. Obetalda fordringar överlämnas till indrivning med tillkommande kostnader och avgifter.

3.3) Skattereduktion (så kallat rut-avdrag) Kunden godkänner att företaget handlägger ansökan om skattereduktion till Skatteverket i enlighet med gällande lagstiftning. Efter att kunden har uppfyllt villkoren för ansökan om skattereduktion sänder företaget denna till Skatteverket. Vid beslut meddelas både företaget och kunden av Skatteverket. Om kunden inte beviljas skattereduktion, helt eller delvis, är kunden betalningsskyldig för resterande belopp.

4) Förbehåll

4.1) Arbetsmiljö

Företaget har en lagstadgad skyldighet att arbeta aktivt med personalens arbetsmiljö. Vi vill att personal ska känna sig trygg på sin arbetsplats och inte utsättas för någon onödig fara. Personalen på fältet har ett ambulerande arbete och arbetsplatsen är därför förlagd på kundens fastighet. Därför kan företaget vid särskilda fall avsäga sig hela eller delar av arbete eller moment. Detta avgör personalen på plats utifrån riskbedömning och företagets förhållningsregler jämte gällande arbetsmiljölagstiftning.

4.2) Kunds egendom Vid utförande av tjänsten flyttar inte personalen kundens lösa egendom för att kunna utföra denna. Detta på grund av risk för skada på både egendom och personal. Om lös egendom eller växtlighet står i vägen för att utföra tjänsten förbehåller vi oss rätten att inte utföra hela eller delar av tjänsten.

4.3) Spröjs Vid fönster med avtagbara spröjsar, där dessa ska monteras av och/eller på i samband med att tjänsterna utförs, riskerar momentet att skada dessa. Spröjs- och spröjsfästen är inte åldersbeständiga, företaget avsäger sig därför ansvaret för skador på dessa i samband med av- och på montering. Detta förutsatt att man vidtagit sedvanliga försiktighetsåtgärder. Om kunden bedömer att hen har känsliga spröjs eller spröjsfästen, av ålder eller kvalitets orsaker, ska kunden meddela detta på förhand så att vi kan ta hänsyn till detta.

4.4) Känsliga fönster

Det finns många olika typer av fönster och fasader, både till funktion och utseende. Det finns ett antal fönster som kräver särskild behandling vid fönsterputsning; självrengörande fönster, fönster med solfilm, kompositmaterial (t.ex. plexiglas) eller övriga ytbehandlade fönster. Fasader kan se ut att bestå av ett tåligt material, men i stället vara byggt av material som lätt kan ta skada, såsom frigolit. Har kunden sådana typer av fönster eller fasader ska detta på förhand meddelas så att vi kan ta extra hänsyn. Meddelas detta inte i förväg avsäger sig företaget ansvar för skador som kan uppkomma. Kontakta din fönstertillverkare eller glasmästare om du är osäker kring fönstertyp.

4.5) Kraftigt nedsmutsade fönster

Beställning av fönsterputs avser vanlig rengöring eller puts av fönsterrutor. Har man kraftigt nedsmutsade fönster, fönster med färgstänk eller rester från hårt material likt cement och sand är detta inget som tas bort vid en normal putsning. För att även detta ska rengöras behöver man beställa en extra grovrengöring eller färgborttagning, vilket debiteras enligt gällande prislista. 4.6) Redan skadade fönster Om kunden har repiga eller i övrigt skadade fönster utanför normalt slitage med hänsyn till fönstrets ålder ska detta meddelas i samband med beställning av tjänsten. Personalen har rätt att avstå arbetet om de upptäcker repor och skador tills att skadan dokumenterats. Upptäcks tydliga repor på plats utförs arbetet endast i samråd med kunden där ett avtal ska signeras om att informationen mottagits. Har kunden mycket smutsiga fönster kan repor först upptäckas efter påbörjat arbete, i de fall detta inträffar ska arbetet avslutas tills ovanstående information delgivits.

5) Reklamation och skadeanmälan

5.1) Reklamation Om kunden önskar att reklamera det utförda arbetet bör denna reklamation ske inom tre (3) dagar från att tjänsten utfördes för att företaget ska kunna kontrollera utförandet samt åtgärda reklamationen.

5.2) Skador

Om kunden upptäcker skada på egendom som kan härledas till tjänstens utförande, ska denna anmälan göras direkt till vår kundservice. Denna översänds till kund på begäran. Om vår egen personal orsakar en skada under utförandet av tjänsten kommer denna att dokumenteras och meddelas kunden snarast möjligt. Det är viktigt för båda parter att skador dokumenteras noggrant, gärna med bild.

6) Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)

6.1) Definition

Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

6.2) Tidsram

Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under en så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

6.3) Prestation

När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller tidigare paragrafer i avtalet.

6.4) Skälig tid

Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska ge motparten meddelande om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.

6.5) Tillämplighet

Inget i denna bestämmelse hindrar att en part innehåller sin prestation eller häver avtalet. Denna bestämmelse begränsar alltså endast parts rätt till fullgöres, prisavdrag och skadestånd. Definitioner Abonnemang – Tjänster som utförs återkommande till ett fastlagt schema

Puts Tillfälle – Ett tillfälle då tjänsterna utförs

Spröjs – Fönster avdelare, kan vara av både fast och avtagbar typ

Tillval – Vad kunden kan välja att utföra

Tillägg – Obligatoriska tillägg för försvårande omständigheter

RUT-avdrag – Skattereduktion för husarbete reglerat av Skatteverket

Uppdaterade och gäller från och med 2023-01-01

Sverigeputs är en del av Energipågarna Ventilation AB Org. nr: 559213–0065 Innehar F-skatt